zondag 20 maart 2011

In de ruimte

Vrijdag. Een hele dag in het vliegtuig. Om 7.15u vertrokken van Schiphol en om 00.30u geland in Bangalore. Je bevindt je letterlijk in de ruimte in zo’n vliegtuig, maar ik voel me ook een beetje in een lege ruimte. Alsof er geen tijd is. Je bent even niet meer onderdeel van het leven op aarde. Ik doe even niet mee mee.

Ik vind dat altijd wel fijn: even niet meer mee doen. In het dagelijkse leven vind ik het fijn me af en toe even terug te trekken. Yoga en meditatie kunnen daarbij helpen. Maar eigenlijk nog meer in en om het huis. Door telefoon, kranten, internet, radio te negeren. Even uit de snelheid, uit de eeuwig doorgaande stroom van informatie. Heerlijk alleen met mijn eigen gedachten.

Ik lijk een zonderling daarin. Al kan ik me niet voorstellen dat andere mensen daar geen behoefte aan hebben. Zoveel mensen hebben behoefte aan meer rust. Volgens mij hoef je daarvoor niet vaker weg te gaan of meer vakantie te hebben. Een dagje informatievasten per week doet volgens mij wonderen.

En je hoeft er gelukkig niet een hele dag voor in een vliegtuig te zitten. Uiteindelijk sta ik toch liever met beide benen op de grond.