woensdag 8 augustus 2012

Massage

De massages in Kerala zijn wereldberoemd. We kunnen Kerala niet verlaten zonder deze ervaring. De eigenaar van het hotel heeft contact met een lokale masseur die een ambachtelijke vorm van masseren heeft. Een echte aanrader.

De masseur komt naar onze plek en in een bijgebouwtje zal hij ons masseren. Het bijgebouwtje is een hutje zonder ook maar iets erin. De masseur legt een rieten mat op de grond. De mieren kruipen in de hoeken, maar dat lijkt hem niet te deren. Mijn kleren kan ik ophangen aan een roestige spijker die in de muur zit. Ik krijg een lapje stof om dat als onderbroek dient en mag op de mat op de grond gaan liggen.

Rijkelijk bedekt met olie, wordt mijn lichaam gemasseerd. Volgens vaste patronen, wrijft de masseur alles los. Heerlijk. Ik voel de energie stromen. Voor ons westerlingen is het vaak wat vreemd dat ook borsten vol meegenomen worden in de massage, maar hier voelt het vanzelfsprekend. Alsof borsten geen onderdeel van het lichaam zouden zijn.

Op het einde geeft hij mij wat olie in mijn linkerhand. Zelfmassage, zegt hij erbij. Verbaasd kijk ik hem aan. Zelfmassage? Hij heeft mijn hele lijf al uitgebreid gemasseerd. Moet ik dat nu zelf gaan doen? Maar 1 gebied is nog niet aan de beurt geweest. Hij wijst op het schaamlapje dat ik om heb. Ook genitalien moeten gemasseerd en dat mag ik zelf doen!

Terwijl ik druip van de olie, geeft de masseur aan dat er in dit hutje geen water en ook geen handdoek is. Omdat ik mijn kleding weer aan moet, dept hij me wat droog met een oude krant. Terwijl ik naar onze kamer terugloop, vraag ik me af hoe en of hij zijn handen heeft kunnen wassen voordat hij mij ging masseren.....
Bij sommige dingen moet je vooral niet te lang blijven stilstaan.