zaterdag 28 januari 2012

Met ayurveda de winter door

Als ik ergens niet tegen kan dan is het tegen kou. Toen aan het einde van de herfst een horrorwinter voorspeld werd, heb ik meteen 2 wollen hemden met lange mouwen gekocht (waarvan direct 1 te heet gewassen, maar dat terzijde).

Afgelopen week heb ik mijzelf een ayurvedisch voedingsconsult cadeau gedaan. De ayurvedische therapeut wist mij te vertellen dat mijn wind-element, vata, wat verhoogd is. Heel kort door de bocht vertaald: teveel onrust. En een van de belangrijkste remedies om vata te verzorgen is warmte.

Het advies was om alle maaltijden warm te eten. Bij voorkeur met verwarmende kruiden. Warme maaltijden stoken je vuur van binnenuit goed op. Mijn eerste gedachten was: "heerlijk", maar direct daarna: "onhandig en tijdrovend". Ik heb besloten mij door de eerste gedachte te laten inspireren. Tenslotte is het heel voor de hand liggend om je te voeden met warm eten als je snel kouwelijk bent. Dus 's ochtends geniet ik van mijn zelfgemaakte warme rijstepap met kaneel, kardamon en rozijnen of gebakken appel met kaneel, vijgen en honing. Met daarbij gemberthee. 's Middags gewoon brood, maar vergezeld van een stevige soep met groenten van het seizoen en (indiase) kruiden.

Heerlijk! Daarbij werpt het ook al zijn vruchten af. Na vanochtend ruim 1,5 uur in alle vroegte langs lijn te hebben gestaan op het voetbalveld, ben ik inmiddels gewoon weer opgewarmd. Iets wat me anders zonder warme douche nooit lukte. En dan heb ik mijn wollen hemd nog niet eens aan.

Volgens de weersvoorspelling gaat het vriezen deze week. Ik ben er klaar voor. Laat die -10 maar komen.