zondag 30 oktober 2011

oordelen

Terwijl ik naar mijn yogastudio achter in de tuin liep, hoorde ik het lawaai van een elektrische zaag. De yogales ging bijna beginnen en ik voelde de irritatie in mij opwellen. "weer die buren!..... asociaal, wat een lawaai... kunnen ze geen rekening houden met mij?.... zo kan ik geen les geven!"

Vrijwel direct besefte ik me dat het zagen van de andere buren kwam. En met dit besef, voelde ik de boosheid wegvloeien. "ik heb nooit last van hen.... iedereen heeft het recht om te klussen.... zo erg is het geluid niet.... het zal heus niet de hele tijd duren...." Terwijl ik die gedachten had, voelde ik mijn lichaam weer ontspannen. Het geluid hield nog een tijdje aan tijdens de les, maar ik had er geen last van.

Het geluid op zich was dus blijkbaar niet de directe oorzaak van mijn stress. Het waren mijn eigen oordelen die hiervoor zorgen. Het geluid was precies hetzelfde gebleven, maar mijn interpretaties en oordelen, maakten voor mijzelf een wereld van verschil