zaterdag 22 oktober 2011

Opvoeden

Veel ouders kampen met tijdgebrek, schuldgevoel en onzekerheid, las ik net in Happikidz (een speciale editie van Happinez). Voed je kinderen op vanuit liefde en intuitie, is hun boodschap en dan doe je het goed.

Een boodschap die mij op het lijf geschreven is. Ik kan over veel dingen onzeker zijn, maar nou nooit over het moederschap. Niet dat ik alles goed doe als moeder. Bij lange na niet. Ik wil ze te veel beschermen, ben niet streng genoeg met eten, pak ze te snel iets uit handen. Maar wat ik als moeder in overvloed heb voor mijn kinderen, is liefde. En wat is er belangrijker dan dat?

Een vroegere collega van me was verrast toen ik haar vertelde dat ik heel tevreden was over mijzelf als moeder. Zij twijfelde vaak en was benieuwd naar mijn tips. Maar tips heb ik helemaal niet. Of misschien is het juist wel, niet te luisteren naar alle tips. Gooi alle opvoedboeken weg en probeer vooral niet op te voeden zoals het hoort of zou moeten. Put uit je bron van liefde die je voelt voor je kind. Als je kunt opvoeden vanuit je hart en de dingen kunt doen (of juist niet doen) met de intentie om je kind werkelijk in zijn of haar kracht te brengen en te laten groeien, dan ben je volgens mij een perfecte ouder. Het zal misschien niet altijd uitpakken zoals je zou willen, maar als je intentie liefdevol is, is dat het beste wat je kunt bieden. En misschien blijkt iets wat nu niet goed lijkt, later wel een zegen.

Zou je jezelf als ouder willen hebben? Ik teken ervoor.