woensdag 22 september 2010

Tijd voor geluk

Ik was gister bij Tulku Lobsang, een Tibetaanse lama die de wereld over reist om Boeddhistisch onderricht te geven. Het was hem opgevallen dat westerse mensen weinig tijd hebben voor plezier. We steken veel tijd in het oplossen van problemen en het regelen van dingen. Genieten wordt uitgesteld tot alles gedaan is wat gedaan moet worden. "Ik heb nu geen tijd; ik moet eerst dit of dat afmaken". En, zo zei Tulku-la met een brede glimlach, het is nooit andersom. "Je zegt nooit: vandaag ben ik zo gelukkig, ik heb echt even geen tijd voor dit probleem. Ik kan mijn geluk niet laten verstoren. Laat ik dat morgen maar even regelen". 
Ik vind het een mooi beeld. Dat wat aandacht krijgt, groeit. En geluk & genieten is een mooi onderwerp voor onze aandacht.