maandag 20 september 2010

3 pagina's per dag

Ik kreeg het boek aangeraden en vind het geweldig: The Artist's way van Julia Cameron. Met als ondertitel: vind je eigen inspiratie. Julia Cameron heeft jarenlang als regisseur en producer gewerkt in Hollywood en heeft dit boek in eerste instantie geschreven voor geblokkeerde kunstenaars. Maar zoals ze zelf zegt: "We zijn allemaal wel in zekere mate geblokkeerd". Haar boodschap is dat we gemaakt zijn om te scheppen en dat onze creativiteit onze ware natuur is. Als onze creativiteit vrijelijk kan stromen, gaan we datgene doen waarvoor we gemaakt zijn.

Een van de basisinstrumenten om je creativteit weer te ontdekken en te laten stromen is om elke dag 3 pagina's te schrijven. Gewoon schrijven over de dingen die in je opkomen. Ze hoeven niet mooi te zijn en je laat ze aan niemand lezen. Ik ben hier nu een week mee aan de slag en vind het heerlijk om te doen. Het is alleen al fijn om al die dingen die ik in mijn hoofd heb eens op papier te zetten. Soms is het onbenullig en soms schrijf ik opeens iets dat me raakt. Soms worden dingen duidelijk, juist omdat ik ze opschrijf, of komen er ideeen boven die naar de achtergrond geraakt waren. Maar bovenal kom ik erachter dat ik het fijn vind om te schrijven. Ik word er gewoon blij van.