donderdag 7 maart 2013

Stilte-wandeling

Ik vind het altijd even wennen als je met een groep mensen die elkaar niet kent, in stilte door het bos wandelt. Alsof je toch iets tegen elkaar zou moeten zeggen. Uit beleefdheid, uit vriendelijkheid of uit interesse. Zeker omdat ik degene ben die deze stilteworkshop organiseert en ik me er verantwoordelijk voor voel dat iedereen aandacht krijgt. Maar aangezien we afgesproken hebben om niet te praten, valt dat laagje van hoe het zou moeten al snel weg.

En dan voel ik weer hoe juist in de stilte de verbinding zich verdiept. Ik voel me verbonden met de mensen die zwijgend achter mij aanlopen. Naar mate de wandeling langer duurt, gaat het wandeltempo omlaag. We vertragen vanzelf en zijn steeds meer aanwezig. Het echt aanwezig zijn in de natuur, doet zichtbaar iets bij ons allemaal. Voor de één zal het de rust zijn die haar raakt, voor de ander de levenskracht en voor weer iemand anders de schoonheid.

Bij mij is het vandaag de verbondenheid die me raakt. Alles in de natuur is zo nauw met elkaar verbonden en zoekt altijd weer naar een evenwicht voor het geheel. Ik besef me dat ook ik onderdeel uit maak van dit grote geheel. Net zoals die boom er zo vanzelfsprekend 'boom' staat te zijn en daarmee volledig zijn bijdrage geeft aan het grotere geheel, zo mag ik vanzelfsprekend mijzelf zijn. We zijn allemaal anders, wat het geheel als een geheel maakt. Als we ons aan gaan passen en ons anders gaan voordoen, dan klopt het geheel niet meer. Dan mist er iets. Ieder heeft zijn eigenheid en samen vormen we een prachtige eenheid.

Zo verdiept het gevoel van verbondenheid zich voor mij steeds meer tijdens de stilte-wandeling. De verbinding die ik voel met de anderen, de verbinding met de natuur en de verbinding met mijzelf. En met elke stap die ik zet vallen ook deze verschillende verbindingen steeds meer samen. Ik zie ze nu nog als verschillende lijntjes, maar diep van binnen sluimert een gevoel dat het geen afzonderlijke lijntjes zijn, maar dat ze een eenheid zijn. Of waarschijnlijk moet ik zeggen dat we één zijn. Maar om dat echt te snappen, heb ik nog wel een paar extra stilte-wandelingen nodig.

------------------------------------------------------------------
Wil je reageren? Mail naar: karin@studio-inbalans.nl
Meer info over studio In Balans: www.studio-inbalans.nl