vrijdag 29 maart 2013

Rust in de hectiek

Better Future, het bedrijf van mijn man, bestaat dit jaar 10 jaar. Gister hadden ze een groot feest. De landen waar ze werken, waren vertegenwoordigd in het gebouw. De hal was Afrika, aan het einde van de gang kon je naar New York en boven op zolder was India.

In India kon je het geluid van het Indiase verkeer horen; werd er continu een filmpje gedraaid van hun nieuwste initiatief in India en kon je skypen met de Indiase collega's. In het midden van de zolder was een grote mat met kussentjes. Aan mij de eer om in het midden van al deze herrie yoga- en meditatiesessies te geven.

Ik vind het ontzettend leuk om uit te proberen wat je kunt in zo'n hectiek. Ik liet de deelnemers de geluiden om zich heen eerst gebruiken om op te concentreren, om daarna met hun aandacht naar binnen te kunnen keren. In het begin zag je dat mensen snel afgeleid werden. Door het geluid, door mensen die in en uit kwamen of door anderen die bleven staan kijken. Maar al heel snel konden ze hun aandacht steeds langer bij zichzelf houden. Super was het om te ervaren hoe het de meeste mensen lukte om temidden van deze herrie de rust in zichzelf te vinden. En hoe verbaasd ze daar vervolgens zelf over waren.

Mediteren in alle stilte in mijn eigen studio vind ik heerlijk. Maar de rust en vrede vinden in jezelf, terwijl je midden in het leven staat: dat is toch waar het uiteindelijk om draait.