vrijdag 15 maart 2013

Niet storen: ik werk aan de wereldvrede

Ik sloot de eerste mindfulnessbijeenkomst af met een stukje van de boeddhistische monnik Thich Nath Hahn. De strekking van het stukje was dat vrede alleen aanwezig is in dit moment. We hebben de neiging te denken dat vrede komt als we alle dingen die we moesten doen, gedaan hebben. Maar vrede is er nu.

Terwijl ik het aan het voorlezen was, was ik wat aan het stoeien met het woord vrede. Bedoelde hij nou vrede in mijzelf of vrede op aarde? Nu ik het boeddhisme inmiddels een beetje begrijp, weet ik dat ik het niet in de dualiteit moet zoeken, maar juist in de verbinding tussen deze twee. Blijkbaar zijn vrede in mijzelf en vrede in de wereld met elkaar verbonden.

En opeens zag ik heel duidelijk dat zolang ik nog onvrede in mij heb, er nooit volledig vrede in mijn relatie kan zijn; er nooit volledig vrede in mijn gezin kan zijn; in mijn familie; in mijn praktijk. En als ik het verder doortrek: zolang ik zelf nog onvrede in mij heb, kan er nooit volledig vrede op aarde zijn. Wereldvrede is inderdaad onlosmakelijk verbonden met vrede in jezelf

Hoe zou de wereld eruit zien als iedereen de tijd zou nemen om dagelijks contact met zichzelf te maken? Om rust en stilte in te bouwen in zijn of haar leven en om vrede in zichzelf te cultiveren?

Voor mij helpt mediteren om de vrede en het geluk in mijzelf te voeden. Het heeft lang geduurd voordat ik echt een dagelijkse oefendiscipline had en ook in de mindfulnesstrainingen zie ik de meesten worstelen om tijd in te bouwen voor hun meditaties thuis. We gunnen onszelf geen tijd. Dat je er zelf gelukkiger van wordt, zou voldoende reden moeten zijn. Maar dat je daardoor ook nog meewerkt aan de wereldvrede, lijkt me een prachtige reden om wat vroeger op te staan. Zittend op je kussentje, werkend aan de wereldvrede. Wat wil je nog meer?

En jij? Hoe werk jij aan vrede in jezelf? Gun jij het jezelf en de mensen om je heen dat jij elke dag een moment van stilte en naar binnenkeren inbouwt? Ik gun het jou. En ik gun het niet alleen jou, maar ook mijzelf. Ik gun het mijzelf dat jij het ook doet.


------------------------------------------------------------------
Wil je reageren? Mail naar: karin@studio-inbalans.nl
Meer info over studio In Balans: www.studio-inbalans.nl