zondag 20 november 2011

Vleugels

Als je de reclames mag geloven, kun je alles blijven doen als je ongesteld bent. Fietsen, rennen, zwemmen, vliegen.... de vleugels krijg je er gratis bij. Nou wil ik helemaal niet rennen en vliegen als ik ongesteld ben, laat staan zwemmen. Ik wil me even terugtrekken uit de hectiek, met een warme kruik en een boekje op de bank. Even een paar dagen in slow motion. Maar het voelt alsof dat eigenlijk niet mag.

Ik kan me nog zo herinneren dat we een aantal jaar terug in het Afrika museum waren. Er waren daar allemaal Afrikaanse hutjes nagemaakt. 1 hut stond afgezonderd van het dorp. Dit was de hut waar de vrouwen naar toe gingen als ze menstrueerden. Als opschrift stond erbij dat dit moest omdat ze dan als onrein beschouwd werden.

Ik moest zo lachen toen ik dit las. Ik weet zeker dat deze tekst door mannen verzonnen is. En dat de vrouwen hen maar al te graag in deze waan lieten. Vrouwen die samenleven in 1 gemeenschap menstrueren over het algemeen tegelijkertijd. Ik zag ze dus al lopen met z'n allen (grote kar met maandverband mee...). Beetje beschaamd uit het dorp wegtrekken, want ze waren immer weer onrein. Maar eenmaal uit het zicht van de mannen, vol lol en vreugde. Verplicht zich moeten terugtrekken en omringd zijn door vrouwen die allemaal hetzelfde hebben. Even een paar dagen met z'n allen in de slow motion. Lijkt me bepaald geen straf.

Maar we hoeven toch niet eerst als onrein bestempeld te worden, om het even iets rustiger aan te mogen doen? Ik blijf deze periode graag aan de grond en doe het gewoon een paar dagen zonder vleugels.