dinsdag 15 november 2011

The road less travelled

Ik ben een prachtig boek aan het lezen: The road less travelled (M. Scott Peck). Niet makkelijk. Verre van. Maar heel inspirerend.

"The road" staat voor het pad dat je bewandelt in je leven. "The road less travelled", is de weg van discipline, liefde en spirituele groei.

Liefde, is een begrip dat je eigenlijk niet kunt definieren, geeft de schrijver aan. Maar zijn poging om het toch te doen, vind ik erg geslaagd. Zijn definitie van liefde luidt: "the will to extend one's self for the purpose of nurturing one's own or another's spiritual growth". Dus jezelf overstijgen met het doel je eigen spirituele groei of die van een ander, te voeden.

Dit is zo'n definitie waar je eerst goed op moet kauwen, voordat je hem kunt verteren en eigen kunt maken.

Mijn kinderen willen beschermen..... voed ik hun spirituele groei daarmee? Soms wel, maar soms ook zeker niet. Mij ergeren aan mijn vriendin, maar dit haar niet laten merken, omdat ik haar niet wil kwetsen? Helpt niet echt mee aan haar en mijn groei. Zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken.

De schrijver nodigt uit om onafhankelijk te durven zijn, te durven confronteren en vol aandacht en betrokkenheid te zijn bij jezelf en de ander. Want dat is liefde.
Ik begrijp wel waarom dit "the road less travelled" is. Net als het boek, is ook de weg niet makkelijk. Verre van. Maar wel heel inspirerend.