dinsdag 13 september 2011

to do lijstje

Toen ik nog bíj Randstad werkte, kon ik echt niet zonder. Mijn boekje Things To Do Today, waarin ik alles wat ik nog moest doen opschreef en kon afvinken als ik het gedaan had. Nu ik veel meer ruimte in mijn hoofd en in mijn leven heb, zijn de to do lijstjes voor mij verleden tijd.

Maar vorige week had ik zo'n dag dat er van alles geregeld moest worden en een lijstje was snel gemaakt. Ik was even vergeten hoe heerlijk het is om de dingen die gedaan zijn te kunnen afvinken. Check? Voltooid! Heerlijk gevoel. Dan weer door met het volgende. En dan na een tijdje weer: check? Voltooid! Geweldig.

Maar hoe meer ik vrienden werd met mijn to-do-lijstje, hoe geirriteerder ik werd naar mijn omgeving. Telefoontjes tussendoor, collecte aan de deur, kind dat van school opgehaald moest worden.... hey, I've got Things To Do!

Ik heb de vriendschap weer verbroken. To-do-lijstjes en ik.... wij passen niet bij elkaar. Als je je leven door to-do-lijstjes laat dirigeren, bestaat het gevaar dat je het leven zelf steeds meer als een to-do-lijst gaat ervaren. Heerlijk gevoel als je iets afgerond hebt en dan weer door naar het volgende. En dan? Het ultieme hoogtepunt op je eigen sterfbed? Check, dubble check...... Voltooid!