zaterdag 17 september 2011

Met beide billen op de grond

Ik vind het heerlijk om op de grond te zitten, maar ik was het absoluut verleerd. Vol bewondering kan ik naar mijn zoontjes kijken, die als twee jonge boeddha's moeitloos urenlang op de grond kunnen zitten. Op de yoga-opleiding krijg je al het onderricht zittend op de grond. Met pijn in mijn knien, heupen en rug, heb ik het weer moeten leren. Het is de moeite waard: het is goed voor je aarding; het helpt je rug sterk houden en je heupen blijven er soepel van.

Ik weet niet waarom, maar op de grond zitten maakt me vrolijk. Waarschijnlijk heeft het te maken met het directe contact met de aarde. Of misschien dat het gewoon iets minder serieus voelt. Tijdens onze vakantie hadden we express geen stoelen bij ons. Heerlijk: de hele week met beide billen op de grond. Dat wilde ik thuis ook. Ik bedacht om de bank voor de tv weg te halen en daar kussens neer te leggen, maar aangezien ik amper tv kijk, zet dat geen zoden aan de dijk. De eetkamertafel weghalen, leek me iets te rigoreus. En toen kwam ik op het idee om mijn bureau te vervangen door een lage tafel en achter werktafel en computer op de grond te zitten. En daar zit ik nu. Super. Nog steeds niet moeiteloos en met wat pijntjes, maar wel gelukkig.