dinsdag 14 juni 2011

Nieuws

Ik lees af en toe de krant, kijk maar eens per week het journaal, volg geen twitters die mij op de hoogte houden van wat er in de wereld gebeurt. Ik heb trouwens nog een telefoon waar je helemaal niet op kunt twitteren. De hoofdlijnen van het reilen en zeilen in de wereld volg ik wel, maar voor de rest ik mis regelmatig iets. Het maakt me gewoon niet gelukkig. Zoveel onrust, ellende en negativiteit die je over je heen gestort krijgt. Ik pak liever een mooi boek.

Het is niet iets waar ik trots op was of graag met anderen deelde. Totdat ik een boek van Max Strom las, een bekende Amerikaanse yogaleraraar. Een van zijn adviezen is: "Lees of luister 1 keer per week naar het nieuws en niet meer. Je zult al binnen een paar dagen een verandering je zenuwstelstel ervaren. 99 procent van het nieuws is negatief en alles wordt keer op keer herhaald. Waarom zou je jezelf continu laten bombarderen met negatieve plaatjes? Als er werkelijk iets belangrijks gebeurd, dan hoor je het vanzelf wel en kun je altijd nog de media raadplegen. Daar waar je wat aan kunt doen: neem actie om te helpen. Voor de rest: lees inspirerende boeken. En focus je niet op het negatieve, maar op het verspreiden van liefde en vreugde."

Dat deed ik dus al. Alleen met een licht gevoel van schaamte. Max leert mij dat je deze levenswijze vol overtuiging en met trots in de wereld mag laten zien.