zaterdag 8 januari 2011

Samtosha

De eerste dag op de yoga-opleiding kregen we uitleg over Samtosha, een van de leefregels vanuit de yoga. De voorschriften die ik kende van vroeger begonnen voornamelijk met "Gij zult niet.....". Hoe verfrissend was het om te leren dat Samtosha vertaald kan worden met: tevredenheid.

De yogadocente raadde ons aan: "Oefen met tevredenheid en oefen tevredenheid". Dat laatste vind ik een mooie toevoeging. Tevredenheid vraagt oefening. Tuurlijk ben ik me ervan bewust dat ik het goed heb. Ik ben gezond, heb lieve mensen om mijn heen, leef in vrijheid en zo zijn er nog heel veel dingen. Eigenlijk zou tevredenheid heel makkelijk moeten zijn. En toch vraagt het oefening om het echt te voelen. 

Ik zat net op de fiets. Tegenwind, regen...... leek me mooi moment om tevredenheid te gaan oefenen. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Probeer het eens: het is echt leuk!