woensdag 17 november 2010

Huisje

"Ik ben Karin. Dit is mijn huisje. Er komt niemand in, alleen als ik het wil".

Zo begonnen we de trainingen vaak voor hooggevoelige kinderen. Kinderen die makkelijk emoties van anderen aanvoelen en oppikken. Alle prikkels komen harder bij hen binnen, waardoor ze letterlijk overpikkeld raken. Het lukt lang niet altijd om iets te doen aan de hoeveelheid prikkels om je heen. Dan is het fijn als je je wat kunt afschermen. Dit huisje helpt daarbij.

Het huisje maak je door eerst een paar keer te springen of stampen voor een goede fundering. Dan je handen hoog boven je bij elkaar te houden en ze dan breed langs de zijkant naar beneden, naar de grond te brengen. Een kwartslag draaien en dan ook aan de zijkanten "muren" maken. En dan hardop: "ik ben ...., dit is mijn huisje....."  Het helpt om je bewust te worden van jouw eigen ruimte en om jouw energieveld te versterken. Ontroerend vond ik het effect van het huisje. Veel ouders gaven na afloop van de trainingen aan dat juist dit huisje zo goed geholpen had. Een jongen van 8 jaar kon eigenlijk nooit genieten van zijn verjaardagsfeestje. Zodra alle kinderen binnen waren, werd hij emotioneel, trok zich terug en wilde niet meer meedoen: het was te veel voor hem. Op zijn 9e verjaardag was hij even naar de wc gegaan toen alle kinderen binnenkwamen. Had daar zijn huisje gemaakt en had vervolgens voor het eerst genoten van zijn eigen feestje.