maandag 22 november 2010

Effecten van yoga

In het Yoga Magazine van deze maand las ik dat er vele onderzoeken inmiddels aangetoond hebben dat je met yoga je zenuwstelsel en hormoonstelsel kunt beinvloeden. Een yogales zou al voldoende zijn om je cortisolniveau te verlagen. Het stresshormoon cortisol zorgt bijvoorbeeld voor veroudering, vermoeidheid en slapeloosheid.
Ook is in een onderzoek aangetoond dat vrouwen die yoga doen 41 minder procent minder van de ontstekingsstof Cytokine Interleukin-6 in hun bloed hebben dan vrouwen die geen yoga doen. De stof houdt verband met o.a. diabetes, artritis en hartaanvallen. Ook bleek dat deze vrouwen, als ze werden blootgesteld aan stress, minder van deze stof afscheidden. Ze reageerden dus gezonder op stress.
Daarnaast weer een ander onderzoek dat aangetoond heeft dat je hersenen als drie maanden lang je elke dag yoga doet, meer melatomine aanmaken. Waardoor je beter slaapt en dus weer beter kunt herstellen.

Als ik dat lees, dan denk ik : "wow, dat wil ik ook". Even vergetende dat ik al elke dag yoga doe. Zulke feiten zijn leuk en interessant. Tegelijkertijd vergeet ik het weer zodra ik het gelezen heb. Uiteindelijk gaat yoga voor mij toch vooral om je persoonlijke beleving. Dat wat het voor mij doet, kan heel anders zijn dan wat het voor jou doet. Je bewust zijn van het effect dat het voor jezelf heeft, is volgens mij de weg van yoga. En dat het dan ook nog helpt tegen veroudering en zo... da's in ieder geval mooi meegenomen.