woensdag 20 juni 2012

Yoga in India

India...het land van yoga. Mijn idee was om me deze maanden veelvuldig te laten inspireren door Indiase yogalessen. De eerste week hier was het echter omgekeerd en heb juist ik Indiers geinspireerd om yoga te gaan doen.

De tweede dag dat we in Bangalore waren, mochten de kinderen en ik mee naar de plek waar Better Future een 3-daags leiderschapsprogramma gaf voor het kernteam van Rainbow homes. Rainbow homes is een organisatie die onderdak en onderwijs voor straatkinderen verzorgt. De mensen die hier werken zijn enorm betrokken bij hun werk en doen alles om de kinderen een betere toekomst te geven. Mooi werk en tegelijkertijd ook veeleisend en emotioneel zwaar. Tijd om zich bezig te houden met de strategie van de organisatie is er nauwelijks en tijd voor zichzelf al helemaal niet. Het programma kon alleen in het weekend plaatsvinden, want 3 dagen niet werken zou een te grote impact hebben op het werk en daarmee op de kinderen.

Ik mocht alledrie de dagen openen met een yogales. Er was wat aarzeling in het begin bij de deelnemers. Yoga in een leiderschapsprogramma? Sommige hadden al wel yoga gedaan, voor anderen was het de eerste keer. Maar na de eerste les waren ze enthousiast. En de volgende twee dagen zaten ze er allemaal weer om 6.30u. "Super om de dag zo te beginnen", gaf 1 van de deelnemers aan. "Dat ik dit nou van een Nederlandse moet leren"

De meeste gaven aan het graag thuis te gaan doen. Ik weet zelf hoe lastig het is, om echt een dagelijkse discipline op te bouwen. Ik heb niet de illusie dat dat na een introductie van 3 lessen gaat lukken. Maar als ik een zaadje heb kunnen planten -juist bij deze vrouwen die zich met hart en ziel inzetten voor kinderen die het zonder hun hulp niet zouden redden- om tijd voor zichzelf te nemen, om stilte in te bouwen en ook zichzelf te blijven voeden, ben ik daar heel dankbaar voor.