dinsdag 24 mei 2011

piano tales

Ik gebruikte zijn muziek vaak bij de yogales die ik in de klas van mijn kinderen af en toe geef. De kinderen vinden het mooi en werden er rustig van. En zodra de muziek zich liet horen, kreeg de juf een zachte uitdrukking op haar gezicht.

Roger Spees speelt piano op een intuitieve manier. Dat wat hij voelt in zijn omgeving, speelt hij. Hij kan amper noten lezen, heeft zichzelf leren spelen en weet mensen in het hart te raken met zijn muziek.

Afgelopen week zat ik met man en kinderen bij hem thuis op de bank. We kregen een persoonlijk concert. Hij maakte en speelde ter plekke voor ons een muziekstuk. Eerst muziek voor ons vieren. Die de liefde en dynamiek van ons gezin vertegenwoordigde.  En vervolgens voor ieder van ons een apart stuk, gebaseerd op onze karakters. De kinderen waren blij verrast dat ze ieder zo'n mooi stuk kregen (het was toch wel even spannend wat hij ervan zou maken).

De muziek heeft Roger meteen opgenomen en de cd luister ik nog vaak na. Het is bijzonder om naar onze muziek te luisteren. Het interpreteren heb ik losgelaten, dat is me te lastig. Ik geniet gewoon van de prachtige pionamuziek. Als we bij mijn nummer aankomen, moet ik wel seeds aan de opmerking van mijn zoontje denken: "mam, jij bent wel rustig, he?"