maandag 23 april 2012

Chai latte

Het eerste advies dat mensen van mij krijgen als ze voor ademtherapie komen, is om te stoppen met koffie. Daar maak ik me niet erg populair mee, maar het is wel effectief. Vaak in geval van stress, hoge ademhaling en vermoeidheid, gaan mensen juist meer koffie drinken. Het zou helpen meer energie te krijgen. Dat is echter slechts van korte duur. Cafeine versnelt namelijk zowel de hartslag als de ademhaling en uiteindelijk kost het je juist energie. Zeker als je een hoge of snelle ademhaling hebt, kan cafeine de onrust in je lijf in stand houden, waardoor je niet meer echt tot rust komt.

De meeste clienten snappen het wel. Maar sommigen kijken mij heel verwijtend aan: dat ik hen dit gezellige koffiemoment wil afnemen! Kopje koffie is blijkbaar meer dan alleen koffie. Het is een ritueel, een moment van rust en gezelligheid.

Ik ben zelf geen koffiedrinker. Ik heb er nooit van gehouden, dus ik ken het gevoel niet. Ik kan liters kruidenthee drinken, maar dat schijnt toch echt anders te zijn. Als ik mijn man in het weekend een cappuccino voor zichzelf zie maken, dan moet ik toegeven dat het er wel erg gezellig uitziet. Dat is zo'n moment dat ik het zelfs even jammer vind dat ik er niet van houd.

Maar sinds gister heb ik een alternatief: chai latte. Warme melk met Indiase kruidenthee, opgeklopte melk en cacaopoeder. Ik vind het een super-alternatief, wat zowel gezellig, lekker als rustgevend is.

...maar of ik de fervente koffiedrinkers hiermee kan overtuigen...