dinsdag 13 maart 2012

Curry

Het weekend hadden we Bharath te logeren. Een jonge, aardige en slimme internationale student. Het bijzondere aan hem is dat hij uit de sloppenwijken van Bangalore komt; behoort tot de armsten van de armsten en heel weinig kans had op een andere toekomst dan zijn familie. Studeren was onmogelijk, laat staan in het buitenland. Maar hij deed het toch.

Toen hij aangaf dat hij wel een curry voor ons wilde koken, nam ik zijn aanbod gretig aan. Ik ben dol op de Indiase keuken. Toen ik echter de ingredienten zag, was ik bang dat ik mijn verwachtingen iets bij moest stellen. Rijst, linzen, groene kool, sperzieboontjes en tomaten. En nog een teentje knoflook. Dat was het. Ja, wat verwacht ik nou in de sloppenwijken?

Nou ja, dat was het natuurlijk nog niet helemaal. Een Indier kan niet koken zonder kruiden. Gelukkig heb ik een goede voorraad en vond hij wat hij nodig had in mijn keukenkastjes. Kerrie, geelwortelpoeder, koriander, zout, chilipeper, mosterdzaadjes en curryblaadjes...... en lekker dat het was! Echt heerlijk.

Nogmaals werd me duidelijk, dat we helemaal niet zoveel nodig hebben. Gebruik de ingredienten die beschikbaar zijn en met wat moeite, pit en creativiteit, maak je er iets heel bijzonders van.