maandag 13 december 2010

yoga op school

Ik geef af en toe yoga op school bij mijn zoontjes in de klas. De oudste zit in groep 5 en de jongste in groep 3. De kinderen vinden het heerlijk. Ik heb inmiddels een structuur die me goed bevalt. We beginnen vaak met de zonnegroet. Vervolgens een aantal yogahoudingen. Daarna masseren ze elkaar. En tot slot laat ik ze zo'n 5 minuten liggen en niets doen. Ontspannen. Soms in stilte, soms op muziek. Aan dit laatste moeten veel kinderen erg wennen in het begin. Ze beginnen al snel aan elkaar te friemelen, te giechelen of schuiven alle kanten op. Zogenaamde snurkgeluiden zijn ook al snel te horen. Maar als ze het een paar keer gedaan hebben, wordt het vertrouwder en kunnen veel kinderen zich eraan overgeven.

Als ik ze vraag wat ze nu het fijnst vinden van een yogales van zegt 8 van de 10 kinderen: het rustig liggen. Bijzonder vind ik dat. Ik zou verwachten dat ze de yogahoudingen zouden noemen. Daar hebben ze altijd het meest lol in. Maar gewoon helemaal niets doen, even niets hoeven en je af mogen sluiten... dat is uiteindelijk waar ze behoefte aan hebben en wat ze raakt.

Zo makkelijk kan het zijn. Gewoon elke dag even 5 minuutjes de kinderen op de grond laten liggen met een rustig muziekje op de achtergrond.