maandag 23 augustus 2010

Zijn


De naam In Balans heb ik gekozen, omdat ik mensen wil helpen hun persoonlijk evenwicht te vinden. Maar balans waarin eigenlijk?

Balans tussen denken en voelen, tussen actie en rust, tussen werk en prive, tussen materieel en spiritueel. Een heel mooi streven vind ik zelf ook balans tussen "doen"en "zijn". We doen dingen omdat we iets willen bereiken of veranderen. Je wilt iets, dus je gaat handelen, denken en soms vechten en rennen. "Zijn" is echter niet gericht op bepaalde doelen, maar heeft te maken met volledig accepteren wat er op dit moment is. Met je aandacht helemaal in het hier-en-nu zijn. Je bent je dan volledig bewust van wat er is en van jouw ervaringen.

Wij leven voornamelijk in de "doe-modus". Als we het een gerealiseerd hebben, zijn we alweer bezig met het andere. We nemen weinig tijd om gewoon "te zijn". Het mooie is dat je heel gemakkelijk kunt switchen tussen doen en zijn. Op elk moment kun je je lichaam voelen, je bewust zijn van je ademhaling, zien of horen wat er werkelijk om je heen gebeurt.

Een mooi experiment vind ik zelf om het tijdens het eten te doen. Van de zomer at ik kersen: 's ochtends gewoon, met mijn gedachten overal en nergens. En 's middags heel bewust de kersen proevend. Wat een verschil. De kersen proefden zoveel rijker. Mooi voorproefje hoe het leven kan zijn, als je het met volle aandacht leeft.